نوشته شده توسط : sara

دکتر دندانپزشک

 خوب چه کسی است ؟

 

 

 

راهکارهای ترس نداشتن از دکتر دندانپزشک :
برخی اوقات به دلیل ترسی که از دندانپزشکی داریم به دکتر دندانپزشک مراجعه نمیکنیم و شاید از درد دندان نیز رنج میکشیم و از رفتن میترسیم . من در اینجا راهکاری برای از بین بردن ترس از دندانپزشکی به شما ارایه میدهم :
اگر از رفتن به نزد دکتر دندانپزشک ترس و استرس دارید و حس خوبی از روبرو شدن با او ندارید میتواند دلیل بر یک خاطره بد از تجربه ی ای که در گذشته از دندانپزشکی داشته اید باشد و این ترس و استرس از درمان ناخوشایندی که داشته اید باشد که با راهکارهایی که گفته میشود میتوانید بر این حالت غلبه کرده و به راحتی برای درمان به نزد پزشک رفته.

1- فراموش کردن خاطره ی بد از دندانپزشکی:
بیشتر کودکان با رفتن به دندانپزشکی تجربه بدی را داشته اند و باید تا آخر عمر خود از رفتن به دکتر بترسند و میتواد یکی از دلایل اصلی مراجعه نکردن به پزشک باشد.
راه غلبه : از خاطرات دندانپزشکی و مطب دکتر دندانپزشک که در دوران کودکی و نوجوانی داشته اید را فراموش کنید و تصوراتی که از یک فرد روپوش سفید با ابزار فلزی داشته اید را از ذهن خارج کنید و از این حالات بیرون بیایید و دیگر ترسی نداشته باشید.

حالت دوم این ترس زمانی است که فرد به دلیل درد زیادی که از دندان درد داشته به نزد دندانپزشک مراجعه کرده و به این دلیل که ماده ی بی حسی دیر عمل کرده هر کاری که روی دندان انجام میگیرد همراه با درد زیاد بوده و تحربه ی بدی را در ذهن ایجاد کرده و این افراد با درد و زجر زیادی مواجه میشوند و باید بدانید که این حالت برای موقعی بوه که مشکل حادی داشته اید و باید درد بیشتری را تحمل کنید.
و اگر یک تجربه ی بد از دندانپزشکی دارید دلیلی نیست که دوباره این تجربه برایتان بوجود آید و نباید با استناد بر خاطرات گذشته ی کودکی که داشته اید دیگر به نزد پزشک معالج نروید.و باید این خاطرات را از فکرتان دور بریزید.

2- ترس از درد درمان:
یکی از علت های داشتن درد زیاد داشتن دندان های حساس و بیماری های لثه بوده و فرد در فکر دردی است که در طول درمان باید تحمل کند و به این دلیل از رفتن به دکتر صرفه نظر کرده و برای اینکه درد دندان را تحمل نکند  دجار استرس شده و حتی درد دندان را تحمل میکند ولی درد درمان را نمیتواند تحمل کند.
راهکار : باید قبل از اینکه درد شروع شود به درمان و پیشگیری اقدام کنید تا اینکه دندان درد شدید بگیرید و بعد به دکتر مراجعه کنید. 
برای انکه این حالت را از بین ببرید حتما دندان پزشکی را انتخاب کنید که رفتارش دوستانه بوده و شیوه ی درمانی خوشونت نداشته باشد و در مرحله ی اول که مراجعه میکنید قبل از درمان آرام بخش یا مسکن تجویز کند تا بدون درد و با آرامش درمان را شروع کنید.

انواع روکش های دندانی PFM

3- ترس از سوزن :
بیشتر مردم بیشتر اوقات از آمپول میترسند و با دیدن سوزن و تصور کردن آن وحشت زیادی را در خود ایجاد میکنند که چگونه این آمپول و درد آنرا تحمل کنند .
راهکار:
برای اینکه از درد آمپول نترسید به دکتر بگویید که قبل از اینکه آمپول را تزریق کند حتما از اسپری سر کننده استفاده کند و بعد از آن اقدام کند تا درد را متوجه نشوید و بیشتر دکتر دندانپزشک ها از آمپول هایی که بدون درد هستند استفاده میکنند تا از حد زیادی کاهش درد تزریق را داشته باشد و شما برای اینکه درد را کم تر تصور کنید در هنگام تزریق میتوانید چشمتان را ببندید تا با دیدن سوزن وحشت نکنید.

4- کنترل کردن 
در زمانی که به دندانپزشکی میروید باید به دکتر خود اعتماد کامل داشته باشید شاید کمی سخت است که این حالت را در خود ایجاد کنید ولی شما که نمیدانید چه اتفاقی قرار است بیفتد و روی آن کنترلی نیز نخواهید داشت .

راهکار:
اگر با دیدن وسایل درمانی وحشت میکنید از پزشک بخواهید کهحتما وسایل را برایتان توضیح دهد تا با آشنا شدن و کارایی هر کدام از آن ها ترس کمتری پیدا کنید.

5- صدای ابزارها:
در هنگام درمان در دندانپزشکی صداهای دستگاه شاید شما را بترساند که مثل کشیدن ناخن روی دندان بوده و این استرس را در شما ایجاد میکند .

راهکار:
اگر از صداهای دستگاه ها ترس و واهمه دارید باید بدانید که این صدا از ورود هوا درون دستگاه ایجاد میشود و این صدای دریل هیچگونه ترسی ندارد و اگر این دریل های مخصوص کاردکتر دندانپزشک روغن کاری شده باشند و زیادی قدیمی نباشند صدای کمتری را دارند.
که شما میتوانید برای اینکه این صداها را نشنوید از هدفون استفاده کنید تا با گوش دادن به مسیقی دیگر نترسید و آن را تا حدی بلند کنید که دیگر صدایی را نشنوید.

6- شرمندگی از وضعیت دندان ها و عدم مراجعه:
اگر از دسته افرادی هستید که به دلیل وخیم بودن حالت دندان هایتان از رفتن به دکتر خجالت میکشید و احساس شرمندگی میکنید  و شاید بترسید که به دکتر مراجعه کنید باید بگم که کاملا بی مورد بوده .
راهکار: بدون شرمندگی به نزد دکتر رفته و به او کاملا توضیح دهید که دندان پوسیده دارید و میخواهید چه اقدامی کنید و این را بدانید که دکتر دندانپزشک از این طریق پول در می آورد و هیچ شرمندگی نباید در شما بوجود آید که وضعیت دندان هایتان چگونه است و با افتخار به دندانپزشکی مراجعه کنید و این ترس را از بین ببرید.
و این را مدنظر داشته باشید که دکترتان حتما دندان هایی بدتر از شما دیده است و نباید به خاطر یک حالت درد درمان را به تعویق نیندازید و باعث ایجاد پوسیدگی به ریشه و عصب دندان شوید.

7- بوی بد دهان:
در هنگام رفتن به دندانپرشکی یک بوی خاصی را استشمام میکنید که شاید خوشایند نباشد و این باعث استرس شما شود 
راهکار : 
میتوانید به مقدار زیادی به خود عطر بزنید تا در هنگام حضور در دندانپزشکی مشامتان پرشود و دیگر بوهای تهوع آوری که حس میکنید را نشنوید و شما را آزرده خاطر نکند .

گاهی  در دهان خود دچار خشکی خواهید شد که  این امر به خاطر کاهش تولید بزاق در دهان است.معمولا اگر دندانی خراب و پوسیده در دهان دارید و به ان رسیدگی نکرده باشید ممکن است دچار چنین مشکلی نیز شوید.اگر کار از کار گذشته باشد گاهی اوقات تنها راه کشیدن دندان است.اما این کار در واقع به عنوان آخرین مرحله درمانی می باشد و تا قبل از ان هر دندانپزشک تمام تلاش خود را خواهد کرد تا جای ممکن دندان آسیب دیده را ترمیم کند.

گاهی اوقات خشکی دهان اصلا مربوط به دندان های شما نیست و عوامل دیگری در ان دخیل هستند. اما جالب است بدانید اگر در این مورد هم دندان ها دخالتی نداشته باشند ولی خشکی دهان شما طولانی مدت شود می تواند همین امر به دندان هایتان آسیب برساند.در واقع در صورت عدم وجود بزاق کافی باعث خواهد شد سطوح دهان از حالت نرمی و لزج بودن خارج شده و حتی کار شستشوی محیط درون ان نیز به سختی انجام شود و همین امر موجب خواهد شد تا میزان پوشیدگی دندان شما افزایش یابد و در نهایت منجر به خرابی دندان هایتان شود.
البته معمولا اگر به یک دکتر دندانپزشک مراجعه نمایید و از او بخواهید برای خشکی دهان شما تجویزی نماید او استفاده از روش های مختلفی را در جهت بهبود این وضعیت پیشنهاد خواهد داد. از جمله استفاده از آدامس ها و شکلات های بدون قند می تواند بزاق دهان را تحریک کرده و باعث کاهش خشکی دهان شود.همچنین استفاده از بزاق مصنوعی و استفاده از دهانشویه ها نیز در این امر می تواند تاثیر گذار باشد..

 

یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است برای شما نیز ایجاد شده باشد این است که آیا با افزایش سن ممکن است دندانهایمان را از دست بدهیم هر چند اگر خوب از انها مراقبت نماییم.؟
باید گفت خیر امروزه با پیشرفت هایی که در علم دندانپزشکی صورت گرفته است حتی سامندانی را خواهیم یافت که هنوز  دندان های اصلی خود را دارند.شما با رعایت بهداشت و دهان و دندان و همچنین چکاب های به موقع  و مراجعه دوره ای به دکتر دندانپزشک باعث خواهید شد تا احتمال خرابی دندان ها تقریبا به صفر برسد.در واقع پیشگیری همیشه کم هزینه ترین راه برای جلوگیری از یک بیماری است و بسیار بهتر از درمان می باشد و این نته نیز اینجا صادق است و شما باید برای حفظ سلامت دهان و دندان خود نکات لازم را رعایت نمایید.
شما باید به صورت منظم از مسواک زدن و در طول روز بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده نمایید.هر چه سن شما رو به افزایش می رود ماده ای که باعث پوسیدگی دندان هایتان می شود سریع تر در دهان شما شکل خواهد گرفت.پس لازم است حتما در این حالت شما نیز رسیدگی خود را به بهداشت دهان و دندان بیشتر نمایید.
در هر سنی که هستید باید احتمال این را بدهید که مکن است به دلیل عدم توجه لازم کار شما منجر به کشیدن دندان شود. پس دقت کنید پوسیدگی و خرابی تنها مختص کودکان و نوجوانان نیست و بزرگسالان هم در هر سنی که باشند از این خطر در امان نخواهند بود.دلایل پوسیدگی چه در کودکان و چه در بزرگسالان یکسان است.فقط همانطور که رد بالا نیز عنوان کردیم در سنین بالاتنر ماده ای که باعث  پوسیدگی دندان ها می شود کمی بیشتر از سنین پایین تولید می شود و باید بیشتر مراقب بود.
با تحلیل رفتن لثه ها امکان آسیب دیدن دنان ها افزایش می یابد.کاهش بزاق نیز عاملی دیگر است که می تواند میزان آسیب دیدن دهان و دندان شما را افزایش دهد.در بسیاری از حالات همیشه بیماری لثه باعث کشیدن دندان شده چرا که در اوایل بیماری کسی زیاد ان را جدی نگرفته و انقدر پیشرفته تا به این درجه از خرابی رسیده است.


غذاهایی که در میان دندان های شما باقی می مانند و یا سیگار کشیدن و همچنین وجود دندان های نا نظم و حتی استفاده از بریج های نامناسب و استفاده از رژیم های غذایی مر و نوشیدنی هایی همچون نوشابه همه و همه می توانند از عوامل پوسیدگی دندان شما باشند.
با افزایش سن ممکن است دیگر نتوانید با دندان هایتان به مانند قبل عمل جویدن را به خوبی انجام دهید و به همین منظور باید حتما برای خود رژیم غذایی خاصی در سنین مختلف داشته باشید.مثلا یکی از علت هایی که ممکن است نوتاسته باشید عمل جویدن را انجام دهید وجود دندان های دردناک  و لثه های ملتهب است.
یکی دیگر از مشکلاتی که شاید بسیاری در هنگام رفتن به دکتر دندانپزشک آن را تجربه می کنند این استکه بسیار دچار استرس می شوند.در اینجا یک پزشک با تجربه باید بتواند با بیمار خود ارتباطی صمیمی برقرار نماید تا از مزان فشار روحی ان بکاهد.
برخی از افراد نیز به خاطر وجود بیماری های دیگر مجبور هستند داروهای خاصی را مصرف نمایند و یا دارای مشکلات قلبی هستند . حتما قبل از اینکه بخواهید  توسط دانپزشک دندان خود را بی حس کنید او را این موضوع مطلع نمایید و اگر بیماری خاصی دارید حتما باید دانپزشک شما نیز در جریان ان قرار گیرد.
موردی دیگر که باید به ان پرداخت در مورد ایمپلنت است . بسیاری از ما فقط اسم آن را شنیده ایم و چیز خاصی در مورد نحوه انجام ان و جزییات ان نمی دانیم. ایملنت برای بیمارانی که دیگر برای انها دنچر جوابگو نیست بهترین راه حل می باشد.البته این به ان معنا نیست که هر بیمار  بهترین راه برای او استفاده از ایمپلنت است . این روش حتما باید به تشخیص پزشک باشد و قبل از ان باید با یک دکتر دندانپزشک مشورت نمایید .چرا که شاید هنوز نیاز به کشیدن دندان در شما حس نشود که بخواهید داز ایمپلنت استفاده نمایید..

ایمپلنت
اما روش هایی در دندانپزشکی وجود دارند که صرفا برای زیبا کردن لبخند شما استفاده می شوند .سوال اینجاست که آیا از این روش ها می توان در سنین بالا نیز استفاده کرد ؟در این خصوص پشنهاد می کنیم حتما از یک دکتر دندانپزشک مشورت بگیرید و نظر نهایی را از او بخواهید و هیچگاه سر از خود و بدون نظر یک پزشک متخصص اقدام به کاری در این باره نکنید.

 

آیا تا کنون به دندان درد مبتلا شده اید؟
آیا لثه ی شما دچار مشکلی شده است؟
آیا تاکنون در مورد چگونگی حفظ سلامت دندانهای کودکتان سوالی برایتان پیش نیامده؟
بسیاری از مرجعات که بره مراجع دندانپزشکی و دتر دندانپزشک دارید ناشی از نداشتن آگاهی های لازم و اولیه برای دهان و بیماری های آن است. که میتوانید آن ها را کسب کرده .
هر انسانی دوست دارد هرچه بیشتر را بداند آن هم نوعی دانستنی محسوب شده که به کار می آید و ممکن است که برخی این سوالات را بخواهند از پزشک و دکتر دندانپزشک کنند و ممکن است که دکتر وقت کافی برای توضیح دادن به سوالات این افراد و بیمارها نداشته باشد چون ما دندانپزشکان با انبوهی از بیماران مواجه هستیم .
سوالاتی که غالبا از دکتر دندانپزشک میشود راجب اطلاعات عمومی اولیه است که هر فردی میتواند آن ها را بپرسد و باید آن ها را بداند. یک انسان کنجکاو و تشنه ی علم پیوسته در صدد کسب اطلاعات بیشتر شده . اما شما باید این اطلاعات را از کجا گیر بیاورید ؟ از بزرگترها، از رسانه های عمومی مثل صدا و سیما، روزنامه ها از کتبی که مطالعه می کنیم و بالاخره با طرح سوالاتی که برایتان پیش می آید از دیگران میکنیم تا هرروز این اطلاعات اولیه رو به افزایش رفته و آن ها را افزایش دهید.
پیشرفتهای شگفت انگیز انسان در علونم مختلف ماحصل عطش بیشتر شده و هر چه بیشتر دانستن آن ها به دانش او می افزاید نتیجه ای که از دریافت این سوالات و پیدا کردن پاسخ داشته سطح عمومی فرهنگی رادر همه ی زمینه ها ارتقا داده و آگاهی های مردم را افزایش داده .
تجربه ثابت کرده که که بتدریج آگاهی مردن ارتقا پیدا کند خواسته ها و مطالبات آن ها نیز افزایش پیدا کرده و این حالت در علوم پزشکی نیز صادق بوده هرچه اطلاعاتی پزشک مردم بالاتر رفته توجه آن ها به سلامتی بیشتر شده و حساسیت بیشتری را انجام میدهند.
مقایسه ای بین میزان آکاهی و نوع تقاضای مردم در کذشته و امروز شاهد بر این نوضوع است که همسو با افزایش آگاهی مردم خواسته ها و مطالبات آن ها نیز تغییر پیدا کرده و این مساله در تمامی مراحل زندگی و مطالبات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشت و درمان موثر بوده و رشد میکند.
در زمینه ی علوم پزشکی تحقیقات نشان داده که هر چه آگاهی مردم از سلامت و بیماری افزایش یافته شود سلامت و بیماری افزایش پیدا کرده و هم حساسیت آنها به سلامتی خود بیشتر شده و هم به نوعی تقاضای آن ها برای دسترسی به سلامت هرچه بیشتر تغییر یافته است.
بسیاری از والدین بچها هنگامی که به دمتر دندانپزشک مراجعه میکنند سوال میپرسند که چرا ناهنجاریهای فکی و دندانی بیش از حد زیاد شده ؟
و باید گفت که یکی از علتهای اصلی در این زمینه را میتوان به داشتن دندان های زیبا و تقاضا برای رسیدن به این مطلوب در نظر داشت و ما توجه زیادی را به دندان های خود داریم تا هم زیبا و هم منظم شوند و مردم در گذشته به این نوع مسائل اهمیت نمیدادند.
به همان نسبت که آگاهی مردم از سلامت و بیماری ها رشد نموده تقاضای آن ها برای رشد بیماری ها و تقاضای آن ها بیشتر شده و سطح توقعات آن ها نیز بالا رفته است.
بحث نیاز و تقاضا نیز از همینجا شروع میشود تقاضای مردم برای داشتن دندان های زیباو منظم و درمان و خدمات به دنبال کشف نیاز های آن ها افزایش یافته.
سطح آمادگی های اولیه و عمومی در هنگام درمان و یا در اثر بروز کردن بیماری صورت میگیرد به عنوان مثال فردی را که یک یاچند درمان پوسیده داشته است و ممکن است خودش مطلع نباشد که دارای دندان ها خراب است و لذا به دنبال درمان ان ها نمیرود و داشتن آگاهی به وجود این پوسیدگی ها به یکی از طرق زیر برای بیمار حاصل میگردد.
- برای اینکه دندان ها سلامت هستند باید به نزد دکتر دندانپزشک رفته 
- با آگاهی از علائم پوسیدگی خودش متوجه آن میگردد.
- دندان درد میگیرد و بیمار برای معالجه به نزد دکتر دندانپزشک رفته 

باید دانست که بهترین حالت نیاز به کشف نیاز ارتقا آگاهی است و بدترین حالت ان بروز بیماری است.
با توجه به مطالب فوق ضرورت دانستن بیشتر از سلامت دهان و دندان کاملا آشکار است . اطلاعات اولیه و ضروری دندانپزشکی میتواند از جهات زیر برای تک تک اعضای خانواده مفید باشد.
1-    والدین که مسیولیت حفظ و سلامت کودکان خود را برعهده دارند میتوانند با مطالعه کردن مطالب این سایت و راهنمایی هایی که برای حفظ و سلامت دندان های خود و کودکان خود آشنا شده و ضمن نظارت دقیق  و مراقبت از سلامت دهان و دندان کودکان خود در موقع مناسب نسبت به پیشگیری و درمان بیماری های احتمالی اقدام کرد.
2-    افراد خانواده با مطالعه کردن راهنمایی های ذکر شده در این سایت میتوانند مانند دکتر دندانپزشک از بیماری های خود مطلع شوند و به خوبی بتوانند سلامت دهان و دندان های خود را بر عهده بگیرند.
3-    این مطالب میتواند نقش یک دکتر دندانپزشک را ایفا کرده و با کسب کردن آگاهی های بیشتر نسبت به بیماری که دارند دندانپزشک خود را انتخاب کنند و با آگاهی لازم عمل کنند.
طبق نظر سازمان بهداشت جهانی هرچه سطح بهداشت جهانی و آگاهی های مردم در جامعه بال رفته به همان سطح نیز به سلامت بیشتری منجر شده و به همین دلیل است که بیشتر سازمان های بهداشت با انجام کلاس های آموزش اولیه برای بهداشت دهان و دندان به افراد خانواده اقدام کرده تا این قشر موثر بتوانند اطلاعات خود را به افراد دیگر و فرزندان وخانواده خود انتقال داده .
یکی از شاخص های مهمی که در رابطه با سلامت هر جامعه در حیطه ی دهان وبیماری های دهانی و درمان آن است مراجعه کردن به مراکز درمانی بوده و هر چه مراجعه کردن مردن به این مراکز بیشتر باشد آگاهی مردم برای معالجه نیز بالاتر رفته چون در برخی جوامع زیادی به دکتر دندانپزشک مراجعه میکنند تا معاینه شوند زیرا به سلامتی و زیبایی خود حساس هستند.  

نوشته شده توسط نعیم در ساعت 12:43 | لینک  |  نظر بدهید


جرم

گیری دندان

 

  و نکات مهم آن

 


جرم دندان چیست و جرم گیری چه کاری انجام میدهد؟
مطمئنا تا کنون به این مسئله دقت کرده اید که افرادی که در طول روز با آنها برخورد می کنید هر کدام رنگ دندان هایشان متفاوت است.گاهی ممکن است اصلا به چنین چیزی فکر نکنید اما اگر دندان های مخاطبتان زیبا و مرتب و خوش رنگ باشد نظرتان را جلب می کند و دقیقا مثل این است که توجه شما را مانند یک چراغ راهنما جلب می کند.دقیقا برعکس این حالت هم وجود دارد و مسلما شما با این مسئله مواجه شده اید.افرادی که اصلا به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت نمیدهند و سعی می کنید که به هر نحوی که شده از آنها فاصله بگیرید چون دندانهایشان ظاهری نامطلوب دارد و بوی بدی میدهند.
هنگامی که افراد به سلامت دندان های خود اهمیت نمیدهند و پس از وعده های غذایی مسواک نمیزنند به مرور لایه ای از مواد غذایی بر روی دندان ها می نشیند.این لایه های بسیار نازک و غیر قابل رویت همان جرم ها هستند که در ابتدا بی خطرند و ظاهر دندان را به هیچ عنوان از فرم نمی اندازند اما تنها کافی است که چند روز از عمر این لایه های نازک بگذرد.کم کم رهان شروع می کند به ایجاد بوی بد و مواد غذایی که حاا دیگر چندان هم غذایی نیستند تبدیل به اسیدهایی می شوند که باعث ایجاد حفره در دندان می شود و دندان را اصطلاحا کرم زده می کنند.
واژه جرم گیری دندان نیزاز همین جا نشعت گرفته است.اگر چند روز مسواک زده نشود و لایه های عذایی روی دندان بنشینند، با زدن مسواک همه آنها از بین می روند اما اگر فاصله زمانی و عمر این لایه ها به چند ماه و یا چند سال برسد، دیگر به راحتی نمی شود از شر آنها خلاص شد.به طوری که زردی آنها بر روی دندان باقی خواهد ماند و ظاهری زشت به وجود می آورد.
علاوه بر افرادی که در مراقبت از دندان های خود کم کاری می کنند، موارد دیگری هم هستند که به این موضل گرفتار می شوند.افراد سیگاری و کسانی که مصرف کننده مواد مخدر هستند، بسیار بیشتر از سایر افراد به جرم گیری دندان نیاز دارند.علاوه بر افراد سیگاری و مصرف کنندگان مواد مخدر، کسانی که بیش از اندازه چای می نوشند نیز به جرم دندان مبتلا می شوند.
جالب است بدانید که علاوه بر مواد غذایی، حتی خود بزاق دهان نیز سبب افزایش جرم بر روی دندان ها می شود.بنابر این اگر حتی برای مدتی غذا هم نخوریم ، باز هم جرم ها بر روی دندان ها می نشینند.
از آنجا که افراد در مورد جرمگیری دندان اطلاعاتکافی ندارند بسیار طبیعی است که نظریات اشتباه و شایعه ها را در این زمینه باور کنند.یکی از این شایعه ها این است که با انجام عمل جرمگیری بر روی  دندان ها آنها لق خواهند شد.این باور کاملا غلط است زیرا با انجام این عمل به هیچ عنوان دندان لق نمی شود.پس از آن که جرم بر روی دندان می نشیند، اسیدی که از جرم ها به وجود می آید سبب می شود تا بخشی از قسمت های دندان نابود شود و بنابر این دندان لق به نظر بیاید.اما فرد بیمار متوجه این موضوع نخواهد شد و علت آن هم این است که حجم جرم ها به اندازه ایست که دور دندان را احاطه می کند و فرد اصلا حس نمی  کند که بخشی از دندانش را از دست داده.ولی پس از آنکه جرم گیری دندان کاملا انجام شد، جرم ها از بین می روند و اکنون دیگر جرمی وجود ندارد که فضای از دست رفته میان لثه و دندان را پر کند.بنابر این بسیاری این تصور را دارند که جرم گیری دندان ها را لق می کند.این نظر اصلا صحت ندارد و هیچ توجیه علمی برای آن وجود ندارد.
نحوه جرم گیری:
به طور کلی دو نوع جرم گیری وجود دارد اول جرم گیری دستی که در این شیوه دندانپزشک با یک ابزار و به صورت دستی اقدام به جرم زدایی می کند.این شیوه برای همه افراد مناسب نیست و تنها افرادی که جرم کمی بر روی دندانشان دارند می توانند نیاز خود را از طریق این روش برآورده کنند.به این سبک جرم گیری سطحی نیز گفته می شود.
نوع دوم جرم گیری توسط دستگاه می باشد.در این نوع که از ابزارهای التراسونیک استفاده می شد.پزشک با یک اسپری آب و دستگاه تمامی جرم ها را به صورت تک به تک خواهد گرفت.در این روش دستگاه با ایجاد ضربات کوچک و مداوم جرم ها را می زداید و پس از استفاده مداوم از آب به وسیله اسپری آب سرد جرم های دهان را پاک و دستگاه را خنک می کند.
اگر شما هم از جمله کسانی هستید که استفاده از مورد دوم شامل حالتان می شود و قصد تحقیق در این زمینه را دارید باید بدانید که این روش به هیچ وجه درد ندارد چون در طی فرآیندجرم گیری دندان قرار نیست لایه ای از روی سطح دندان شما برداشته شود.به طور کلی عمل جرم زدایی اصلا درد ندارد ولی بعد از آن نباید بلافاصله آب سرد و یا آب داغ و چای خورد.
هر چند مدت یکبار نیاز به جرم گیری است؟
این تماما بستگی به این دارد که شما تا چه اندازه به بهداشت و سلامت دندان های خود اهمیت می دهید.بسیاری از افراد تنها با یک بار جرم زدایی جرم سنگین و انباشته شده بر روی دندان هایشان از بین میرود و پس از آن شروع به مراقبت از دندان می کنند و دیگر نیاز اساسی به این کار ندارند.و در صورت لزوم می توانند از روش دستی استفاده کنند ولی چیزی که کاملا مشخص است این است که هر کس سالی یکبار به این کار نیاز دارد تا جرم هایی که با ابزاری مانند مسواک قابل پاک شدن نیستند، با ابزارهای قوی تری مانند ابزار دندانپزشکی از بین بروند.هرچه مراقبت شما از دندان هایتان بیشتر باشد جرم گیری ساده تر، سریع تر و غیر ضروری تر است.
در مورد افرادی که مرتب مسواک می زنند چندان مهم نیست که هر سالی یکبار این عمل را انجام بدهند ولی اگر این کار را توسط پزشکان کار بلد انجام بدهند بسیار خوب است.

 

حتما اگر شما هم دندان هایی زرد رنگ و جرم گرفته دارید این سوال به ذهنتان امده که آیا جریم گیری دندان می تواند برای  آنها مر باشد یا خیر ؟
قبل از اینکه بخواهیم جواب سوال را بدهیم بهتر است کمی در مورد جرم دندان صحبت کنیم تا بدانید این جرم دقیقا از چه چیزی تشکیل شده است.همه روزه بروی دندان های ما یک لایه چسبنده  قرا می گیرد و اگر برای مدتی کوتاه مسواک زدن را فراموش نیم خواهیم دید این لایه ها بروی یکدیگر جمع شده و دیگر به همین راحتی و تنها با یک مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از بین نخواهند رفت.اگر این لایه ها همان روز توسط مسواک زدن برداشته نشود خواهید دید که بعد زا مدتی تبدیل به رسوبات اهکی سفید و زرد شده و دیگر کار از کار گذشته و هر چقدر هم مسواک بزنید از بین نخواهد رفت.این رسوبات آهکی همان جرم ها هستند که قرار است راجع به انها در این بخش صحبت کنیم.
جرم هایی که در روی دندان هایمان ایجاد شده باشند به خوبی قابل دیدن هستند اما جرم هایی که در اطراف دندان ها باشند شاید به همین راحتی قابل دیدن نباشند. و همان ها هستند که بسیار خطر ناک تر از سایر جرم های دیگر می باشند.

جرم گیری دندان و نکات مهم آن


جرم هایی که در بالای لثه بر روی دندان ها تشکیل می شوند قابل رویت هستند بیشتر در اطراف طوق دندان ها نمایان می شوند. ولی جرم هایی که در نواحی زیر لثه تشکیل می شوند بمراتب خطرناکترند.
جرمی که بر روی دندانها تشکیل میشود چیزی شبیه جرم های دور جدار داخلی سماور است . با این تفاوت که ترکیباتی پیچیده تر داشته و روند تشکیل آن اندکی متفاوت است . بزاق ما به طور معمول دارای املاح زیادی است که قدرت رسوب کردن را دارند . این املاح معمولا در جاهائی که با غذا و مسواک کمتر در تماس است رسوب میکنند. رسوب این املاح همراه است با ایجاد بستر مناسب برای جایگزینی میکروبهائی که به طور طبیعی در دهان وجود دارد و رشد و تکثیر آن است . اضافه شدن پروتئین های موجود در غذا و بذاق و همچنین لاشه سلولهای مرده بافت های مختلف دهان در مجموع باعث افزایش حجم این رسوبات شده و به مرور جرم تشکیل میشود.
این جرم های تشکیل شده پر از میکروب های مختلف است و با مسواک زدن هم تمیز نمیگردد و بافت چسبنده لثه را که محکم به دندان چسبیده را بمرور تخریب کرده و بافت نگهدارنده حیاتی لثه را تخریب کرده و باعث سست شدن پایه های دندان میشود .
با جرم گیری و تمیز کردن این جرم های تشکیل شده بر روی دندان، از روند تخریب لثه جلو گیری می کنیم .
این موضوع که جرم گیری دندان  ضرر دارد کاملا اشتباه است و  ریشه یابی علت این نوع افکار این است که جرم های تشکیل شده بر روی دندان به مرور لثه را خراب کرده و خود جایگزین میشود . این امر چون به مرور اتفاق میفتد و بیمار متوجه عقب نشینی لثه نمیشود و لثه ای که عقب نشینی کرده با جرم جایگزین میشود فضای خالی که بین دندانها در اثر عقب نشینی لثه هم که ایجاد میشود از دید بیمار پنهان میماند . موقعی که بیمار برای جرم گیری مراجعه میکند وقتی این جرم ها را تمیز می شود  لثه تحلیل رفته در معرض دید بیمار قرار میگیرد و چنین احساسی بدست می دهد که جرم گیری دندان باعث از بین رفتن لثه شده است  در صورتی که تمام این اتفاقات قبلا صورت گرفته بوده ولی از دید بیمار پنهان بوده است. 
پس نتیجه می گیریم که:  این جرم است که ضرر دارد نه جرم گیری.

جرم گیری دندان و نکات مهم آن
 
هر چند وقت باید جرم گیری کنیم؟
حتما سالی یک بار جرم گیری را در برنامه بهداشتی خود قرار دهید. البته بسته به نوع بزاق افراد جرم گیری می تواند زودتر یا خیلی دیرتر لازم باشد. 
به یاد داشته باشید با روش صحیح مسواک زدن تشکیل جرم را به حداقل خواهید رساند.
اگر در موقع مسواک زدن دیدید که از ناحیه از لثه هایتان دارد خون میاید بدانید که آن ناحیه دچار مشکل است و به دندانپزشک خود مراجعه کنید .به  ناحیه ای که خون میاید بیشتر مسواک بزنید و از خونریزی آن نترسید . مطمئن باشید که با خوب مسواک زدن و بیشتر مسواک زدن  خونریزی به مقدار زیادی  کاهش خواهد یافت.
در صورتی که جرم زیادی داشتید و بعد از جرم گیری دندان هایتان به سرما و گرما حساس شده نگران نباشید به زودی رفع خواهد شد و برای کاهش سریعتر حساسیت میتوانید از خمیر دندان و یا دهانشویه ضدحساسیت استفاده کنید.

جرم گیری دندان و نکات مهم آن
 
آیا استفاده از خمیر دندانهای ضد جرم مفید می باشد؟
خیر، جرم با مسواک و خمیر دندان پاک نمی شود و برای این منظور از دندانپزشکان باید کمک گرفت، ضمناً خمیر دندانهایی که به عنوان ضد جرم معرفی شده اند دارای مقادیر زیادی از مواد ساینده بوده و فقط رنگ و لکه های رسوب نموده بر دندان را که زنگ( Stain) نام دارد، تمیز می کنند و استفاده همیشگی از آنها توصیه نمی گردد. این خمیردندانها، بعلت دارا بودن مواد ساینده زیاد،ایجاد خراشهای بسیار ظریف بر سطح دندانها نموده و زمینه را برای تجمع و چسبندگی بیشتر پلاک میکروبی فراهم می آورند.


به مرور زمان با خوردن برخی خوراکی ها بر روی دندان ها ایجاد جرم میشود که باید دندان ها جرم گیری شوند زیرا به صورت لایه ی زرد رنگ تشکیل میشوند و اصلا ظاهر خوبی در هنگام لبخند زدن نداشته و شما میتوانید در منزل هم جرم گیری دندان انجام دهید و جرم ها را نابود کنید.
انجام جرم گیری با سوزش همراه بوده پس حتما باید دهان را ضدعفونی کرده و یک روز در میان از شوینده های قوی استفاده کرد تا از تشکیل شدن مجدد جرم ها بر روی دندان جلوگیری شود .

روش جرم گیری دندان در خانه :
با استفاده از جرم گیر دنتال پیک که به صورت قوی بوده میتوان جرم های زرد را از روی دندان از بین برد و باید با استفاده از آن جرم های روی دندان ها را خراش داد ولی باید مراقب لثه ها باشید چون اگر به لثه ها آسیب وارد شود باعث سوزش و درد شده .
با گذشتن زمان و خوردن غذا و خوراکی هایی که همراه با رنگ های افزودنی هستند جرم روی دندان ها به مرور بر گشته و برای اینکه این حالت اتفاق نیفتد باید یک روز در میان با استفاده از شوینده های دهان و دهانشویه ها این کار را تکرار کنید تا از رویش جرم ها جلوگیری شود .
جرم هایی که روی دندان ها ایجاد میشوند باعث بیماری پریودنتال لثه و دهان شده که در نگهداری دندان ها تاثیر داشته و باید در صورت این مشکل به دندانپزشکی مراجعه کرد تا حتماجرم گیری دندان انجام گیرد .
وسایل مورد نیاز برای جرم گیری در خانه:
جوش شیرین
نمکا
آب
ظرف یا فنجان
هیدروژن پراکسید
مسواک
وسیله ی نوک تیزی که در دندانپزشکی کاربرد داشته به نام دنتال پیک
دهانشویه ضدعفونی کننده

مرحله 1) جوش شیرین را به داخل ظرف یا فنجان ریخته سپس با نمک ترکیب کرده و مسواک را به آب زده تا خیس شود و این دو پودر را با هم مخلوط کرده 

مرحله 2) با قدرت مخلوط نمک و جوش شیرین را روی دندان ها با مسواک بمالید و مسواک را به مرور در مواد فروبرده و دوباره روی دندان ها کشیده و آب دهان را به مرور خالی کرده و تا پنج دقیقه کاملا روی تمام سطح دندان ها کشیده شود.

مرحله3) محلول هیدروژن پراکسید را با آب گرم به مقدار نصف فنجان ترکیب کرده و در دهان نگهداشته و تا دو دقیقه و بعد آن را خالی کرده و دهان را با همان نصف لیوان آب سرد شستشو داده .

مرحله 4)با انجام دادن مراحل بالا جرم هایی که روی دندان ها در فواصل زمانی ایجاد شده نرم شده و میتوان به راحتی با استفاده از این وسیله آن ها را از روی دندان خراش داد. جرم گیر حرفه ای دنتال پیک باید روی دندان ها کشیده و جرم ها را بخراشید ولی به لثه ها آسیب زده نشود.

مرحله 5) در مرحله ی آخر دهان را با استفاده از دهانشویه شستشو داد و این کار را یک روز در میان انجام دهید تا جرم هایی که روی دندان هستند کنترل شوند و به کلی از بین بروند.


جرم گیری دندان چیست:
بیشتر افراد جرم گیری را صرفا فقط برای از بین بردن رنگ و جرم های زرد و ناخوشایند انجام میدهند تا دندان های آن ها زیباتر جلوه کند و سوال اینجاست که آیا با انجام جرم گیری مینای دندان ها آسیب میبینند یا این کار درست بوده یا نه ؟

جرم چیست:
به لایه های رسوبی که روی لثه و دندان ها ایجاد شده و باعث بوی بد دهان شده و سلامت دندان و لثه ها را هم تهدید کرده و باعث بروز بیماری های دهانی شده و به مرور به پوسیده شدن دندان ها منجر شده.اگر از جمله افرادی هستید که زیاد قهوه و چایی مصرف میکنید باید بدانید که جرم بیشتری روی دندان ایجاد میشود و باید به روشی این جرم ها را از روی دندان ها از بین برد .
به گفته ی دندانپزشکان بزاق دهان املاح زیادی را ترشح میکند که به درون لثه و دندان ها رسوخ کرده و ایجاد میکروب دهان شده و مواد غذایی هم به این املاح اضافه شده و باعث پلاک و جرم دندان ها شده.
اگر این جرم های دندان از بین نروند به مرور زمان سخت شده و از بین بردن آن ها سخت تر شده و حتما باید به دکتر دندانپزشک مراجعه کرد تا به جرم گیری دندان اقدام شود.

آیا انجام دادن جرم گیری خطر دارد؟
بیشتر افراد این تصور را دارند که جرم گیری به مینای دندان آسیب زده و باعث پوسیدگی ها شده ولی باید ذکر شود که وجود جرم هایی که روی دندان و لثه ها هستند به بافت دندان ها آسیب جدی وارد میکنند و با تجمع میکروب ها در دهان به تکثیر هم ادامه میدهند .پس وجود جرم در دهان مضر بوده نه از بین جرم ها .
نکته ای که باید بدانید این است که جرم گیری باعث حساس شدن دندان شده و با برخورد کردن نوشیدنی های سرد و گرم به آن تیر کشیده و جرم هایی که تا قبل از آن روی دندان بودند به عنوان عایقی عمل کرده که جلوی حساسیت را گرفته و اگر این لایه جرم از روی دندان از بین برود منجر به این حالت شده و کاملا طبیعی بوده ولی این حساسیت فقط تا چند روز بعد از انجام جرم گیری وجود دارد پس نباید نگران این موضوع باشید.

 

آیا دندان ها با جرم گیری لق میشوند؟
برخی افراد بر این باور هستند که با انجام دادن جرم گیری دندان ها لق شده ولی به گفته پزشک این است که با تجمع میکروب و جرم هایی که در زمان زیادی روی دندان ها و لثه موجود بودند باعث آسیب رسیدن به استخوان دندان ها و نگهدارنده آن ها شده و قبلا لق شده و بعد  از جرم گیری به خاطر چسبانده شدن دندان ها به این جرم ها از بین رفته و بیمار احساس میکند که دندانش لق شده و این باور کاملا اشتباه بوده و درست نیست که با انجتم جرم گیری دندان ها لق میشوند و این موضوع را روی افرادی که دندان های سالمی دارند هم بعد از جرم گیری مشکلی ایجاد نکرده و بوی بد دهان را نیز از بین برده و دندان ها را تمیزتر کرده و افراد بسیار راضی هستند.

نوشته شده توسط نعیم در ساعت 12:42 | لینک  |  نظر بدهید


جراحی لثه

 

و هر انچه که باید دانست

 


بیماری های لثه و پریودنتال شامل امراض کلیه امراضی است که لثه و نسوخ نگهدارنده دندان را مبتلا میکنند، لذا بهتر است ابتدا به ساختمان (آناتومی) لثه و نسوج نگهدارنده دندان که به آن پریودنشیوم گفته میشود. بطور خلاصه اشاره ای داشته باشیم. 
بطورکلی دندانها به وسیله ی نسوج و ساختمان هایی نگهداری و حمایت میشوند که به آن ها پریودنشیوم می گویند، بنابراین پریودنشیوم جراحی لثه شامل اجزای زیر است :
1- لثه
2- استخوان آرواره (آلوئول)
3- الیاف اطراف ریشه دندان (لیگامان پریودنتال)

لثه: به آن بخشی از پریودنشیوم گفته میشود که دور تا دور دندان را فراگرفته و از یک طرف به دندانها و از طرف دیگر به مخاط دهان ختم میگردد. 
لثه تنها تنها بخشی از پریودنشیوم می باشد که در دهان قابل مشاهده است .بیماریهای پریودنتال و جراحی لثه غالبا از ناحیه ی لثه شروع میشوند و در اصطلاح عامیانه بیماری های پریودنتال به بیماریهای لثه گفته میشود.

استخوان آرواره (آلوئول):
بخشی از پریودنشیوم که دندان ها را در بر گرفته و در خود جای داده است همان استخوان آرواره است . هنگامی که دندان را میکشند در واقع آن را از حفره ی آرواره خارج دمیسازند وقتی بیماری لثه پیشرفت کند استخوان آرواره هم درگیر بیماری شده و بتدریج تخریب میگردد.
لیگامان پریودنتال:
همانگونه که در مباحث قبلی اشاره شد دندان ها روی حفرهی استخوانی که همان آرواره است روی بالشتک نرمی که از بافت همبندی تشکیل شده است تکیه زده اند.
در واقع دندان ها هنگام جویدن لقمه که تحت فشار قرار میگیرد روی این بالشتک گوشتی حرکت مختصری دارند و اگر این غشای نازک نبود دندان ها به اسنخوان لثه چسبیده بودند و امکان خارج کردن آن ها وجود نداشت. 
دندان هایی که به اصلاح به ان ها فک جوش گفته میشودکه با جراحی لثه رفع میشوند و دندان هایی هستند که به دلیل از بین رفتن این غشاهای نرم مستقیما به استخوان چسبیده و لذا خارج کردن آن ها بسیار دشوار است . این لیگامان در عین نازکی دارای تغذیه و رشد و نمو بوده و در اثر عوامل مختلف بیماری زا دچار تغییرات مختلفی میشوند.
چگونه بیماری لثه لثه بوجود می آید:
آیا بیماری لثه خود به خود بوجود می آید؟
آیا غفلت و سهل انگاری انسان موجب آن میشود یا اینکه عوامل دیگری مانند ارث باعث ایجاد آن میشود؟
و بالاخره چگونه میشود از بروز آن جلوگیری کرد؟این بخش از این مطلب مختص به این موضوع داشت و هدف این است که پاسخ مناسبی به علاقمندان داده شود.
عامل اصلی بیماری لثه پلاک میکروبی یعنی همان عاملی است که باعث پوسیدگی دندان ها هم میشود با این تفاوت که اسیدهایی که از طریق فعالیت های میکروب ها در پلاک میکروبی تولید میشود باعث پوسیدگی دندان و دیگر ترکیبات سمی تولید شده از پلاک میکروبی موجب ایجاد بیماریهای لثه میشود.
از میان این مواد سمی آندوتوکسین ها بیش از دیگر مواد موجب بروز بیماری های لثه میشوند. آندوتوکسین ها سمومی هستند که از باکتریهای بیماری زهی موجود در پلاک دندان (پلاک میکروبی) ترشح شده و در محیط اطراف لثه پخش میشوند این سموم موجب تورم لثه و در واقع یک بیماری پیشرفته ی پریودنتال میگردند. بنابراین بیماری پریودنتال باعث همان پوسیدگی یک بیماری عفونی باکتریالی می باشد که با تورم لثه آغاز میشود تورم لثه در صورتیکه با روش های پیشگیری کنترل نشود پیشرفت نموده و به یک بیماری پیشرفته پریودنتال تبدیل گردیده که فقط با جرمگیری و جراحی لثه در این مرحله علاوه بر تورم لثه و خونریزی از آن تخریب استخوان آلوئلول هم وجود دارد.
پیشرفت این روند منجر به پیشرفت تخریب استخوان نگهدارنده دندان و سرانجام لقی دندان ها می گردد. بنابراین بیماری لثه را میتوان به دو دسته بیماری که به هم متصل هستند و یکی مقدمه دیگری است به شرح زیر تقسیم نمود:
1- ژنژیویت
2- پریودنتیت
ژنژیویت عبارت است از تورم و التهاب لثه در اثر فعالیت میکروارگانیسم ها
علائم ژنژیویت عبارتند از :
- تورم لبه لثه
- قرمزی
خونریزی از لثه
- گاهی خارش و سوزش لثه
- بوی نامطبوع
تورم لثه در تمام موارد ژنژیویت وجود دارد. این تورم ناحیه ی برجستگی های لثه بین دندان ها که به آن پاپیلای بین دندانی گفته میشود، بیشتر مشاهده میشود و فقط با جراحی لثه و جرم گیری از بین میرود.
لثه مخصوصا لبه ی لثه در تمام قسمتها رنگ قرمز کبود پیدا میکند. در بسیاری از موارد پس از گذشت مدتی از این حالت لثه هنگام مسواک زدن مختصر خونریزی دارد.در این شرایط بیمار گاهی احساس سوزش و خارش در لثه دارد. صبحها هنگامی که از خواب بیدار میشود طعم نامطبوع و بوی بدی را در دهان خود احساس میکند. بتدریج که این بیماری پیشرفت میکنند تمام این علائم بیشتر خود را نشان میدهد. 
مردم معمولا در مراحل اولیه چندان توجه نکرده و از مراجعه به دندانپزشکی خودداری میکنند. زمانی مراجعه میکنند که علائم شددت یافته و دیگر برای آنها قابل تحمل نیست . تورم و خونریزی و بوی نامطبوع انها را بخه مطب می کشاند.

درمان و جراحی لثه:
ژنژیویت در صورتیکه به علت فقر (ضعف) بهداشت دهان باشد در مراحل اولیه شدیدا به درمان جواب میدهد. به حدی که با جرمگیری دندان ها و چندروز مسواک زدن و نخ کشیدن دندانها سریعتر بهبود یافته و تمام علائم برطرف میشود. هر چه زودتر به دندانپزشک خود مراجعه کند و درمان را شروع کند زدتر عارضه بهبود می یابد.

انواع ژنژیویت :
ژنژیویت یا آماس لثه بسته به علت بروز آن به چند شکل دیده میشود.
1- ژنژیویت ناشی از فقر بهداشت دهان:
علت این عارضه همانگونه که از اسن ان بر می آید، فقر بهداشت دهان می باشد و بیشتر در بیمارانی دیده میشود که در مسواک زدن و نخ کشیدن دندانها غفلت و سهل انگاری میکند ضمنا شایعترین بیماری لثه نیز از این نوع می باشد. درمان ان ههم جرمگیری و رعایت بهداشت دهان است و سریعا به درمان پاسخ میدهد.

2- ژنژیویت در دوران بلوغ :
که اختصاص به دوران بلوغ کودکان دارد. معمولا در گروه سنی 11 تا 14 سال دیده میشود . این نوع ژنژیویت بیشتر فک بالا بخصوص لثه ناحیه ی جلو را مبتلا میکند لذا باید در این دوران دهان را بیشتر شستشو داد و رعایت بیشتری از آن کرد.
معمولا پس از دوران بلوغ عارضه خود به خود بهبود می یابد و در برخی از موارد آماس لثه شدید شده و به مراحل پیشرفته تبدیل می شود.

 

در مورد ساختمان دندان بدین صورت است که از بافت های مختلف تشکیل شده و همین امر موجب استحکام انها بروی لثه ما می باشد . بافت هایی همچون لثه و استخوان فک و همچنین ریشه های دندان که  باعث شده تا دندان محکم به استخوان فک متصل باشند. این رشته ها به نام پریودونتال لیگامنت نامیده می شوند.
اما گاهی اوقات نیاز است تا اقدام به جراحی لثه کنیم. مثلا در زمان کشیدن دندان عقل باید حتما لثه را شکاف دهیم و این یکی از زمان هایی است که نیاز به این کار ضروری می باشد.دندان ما توسط ماده ای به مینا که بسیار محکم است محافظت می شود . همین اتافق برای ریشه دندان هم افتاده و ان هم توسط ماده ای دیگر در حال حفاظت است . اما میزان استحکام ان ماده نسبت به مینا بسیار کمتر بوده و برای همین است که ریشه ها سریعا دچار پوسیدگی خواهند شد.


رنگ یک لثه سالم شاید به رنگ قرمز و یا صورتی باشد و از لحاظ فیزیک ظاهری هم کاملا به دندان چسبده و ان را احاطه کرده است.اما حتما مشاهده کرده اید که گاهی اوقات لثه شما در هنگام غذا خوردن و یا مسواک زدن دچار خونریزی می شود . این علائم نشان دهنده یک لثه بیمار می تواند باشد چرا که لثه سالم دارای استحکام بالایی بوده و به همین راحتی دچار خونریزی نخواهد شد.
اما بهتر است به عواملی که باعث ایجاد بیماری در لثه می شود و حتی گاهی تا جایی پیش می رود که نیاز به جراحی لثه هم احساس می گردد راب رایتان بگوییم .زیرا همیشه پیشگری بهتر از درمان است و اگر مراقبت لازم را به عمل آورید تقریبا هیچگاه دچار بیماری های دهان و دندان نخواهید شد.

یکی از موارید که منجر به بیماریهای لثه در افراد می شود این است که بهداشت و دهان و دندان خود را بخوبی رعایت نمی کنند و همین امر موجب رشد باکتری ها در دهان شده و منجر به عفونت لثه ها می گردد.شما با مسواک زدن روزانه و کشیدن نخ دندان به راحتی می توانید از این بیماری ها جلوگیری نمایید.
وجود جرم در اطراف دندان ها و جایی که منتهی شده به اتصال لثه و دندان نیز باعث می شود تا به مرور زمان باعث ایجاد پوسیدگی و عفونت در لثه شود و همین امر می تواند باعث شود تا حتی شما نیاز به جراحی لثه داشته باشید.اگر جرم بروی دندان شما تشکیل شود دیگر با مسواک زدن و با خمیر دندان هایی که تبلیغ می کنند برای جرم گیری مناسب هستند ، نمی توان اقدام به برداشته شدن انها کرد.در این حالت برای اینکه همین جرم ها به لثه شما نفوذ نکنند و باعث ایجاد عفونت در دهان شما نکنند بهترین کار این است که به دکتر مراجعه نمایید و برای جرم گیری اقدامات لازم را انجام دهید.

تحلیل لثه
معمولا زمانی که در اطراف لثه ها جرم جمع می وشد باعث می گردد تا گاهی لثه شما التهاب داشته باشد و این سر آغاز شروع بیماریهای دهان و دندان است و می تواند منجر به عفونت های شدید در لثه نیز گردد.اگر این حالت ادامه داشت حتما باید برای درمان ان به کلینیک دندانپزشکی رفته و زیر نظر یک دکتر دندانپزشک متتخصص اقدامات لازم را انجام دهید.وجود عفونت در لثه می تواند حتی به استخوان فک شما هم آسیب برساند. و باعث تحلیل رفتن و عقب رفتن لثه شود. آسی دیدن استخوان ها و تحلیل رفتن انها باعث می گردد تا دندان های شما پس از مدتی لق شوند. 
اگر از یک دندانپزشک بپرسید بدترین عارضه بیماری های لثه چیست قطعا خواهد گفت لق شدن دندان ها .این عارضه  تقریبا به گونه ای است که نمی توان برای ان کار عملی خاصی انجام داد و به همین راحتی و از یک رعایت ساده بهداشت دهان و دندان کار به جایی رسیده که باید با دندان طبیعی خود خداحافظی نمایید..معمولا اگر لقی دندان زیاد باشد منجر به کشیدن ان خواهد شد.
اگر هم دندان شما زیاد لق نشده باشد اما همین تحلیل رفتن استخوان فک باعث شده تا ریشه شما بدون محافظ در معرض باکتری ها قرار گیرد و خیلی زود دچار پوسیدگی خواهد شد و دوباره مجبور به ترمیم ریشه و احتمالا کشیدن دندان خود خواهید شد.اما در این بخش برای دوستان کمی از علائم بیماری لثه نیز بگوییم که چگونه می شود که این اتفاق برای شما رخ می دهد.
از اولین علائم این بیماری ورم کردن لثه ها است.بعد از ورم کردن شاهد هستیم ناحیه متورم کمی تغییر رنگ داده و به رنگ بنفش و یا قرمز پر رنگ در خواهد آمد.در این حالت شما گاهی در هنگام خوردن غذا و یا مسواک زدن دچار خونریزی لثه خواهید شد.حتما در این زمان د راولین فرصت به پزشک مراجعه نمایید چرا که شاید بتوان با پیشگری هایی که دندانپزشک به شما می دهد از جراحی لثه جلوگیری نمود.

جراحی افزایش طول تاج
اگر سن شما زیاد باشد و یا فردی سیگاری هستید و یا دارای بیماری  دیابت می باشید احتمال اینکه به بیماری های لثه گرفتار شوید زیاد است.در این حالت شما اگر دچار استرس روزانه هستید باید بدانید که قدرت دفاعی بدنتان کاهش یافته و همین امر موجب پیشرفت سریع بیماری خواهد شد.البته در برخی از افراد مشاهده شده که به صورت کاملا ارثی دچار بیماریهای دهان و دندان از نوع لثه ای خواهند شد .
التهابات لثه  معمولا بیشتر در سنین سی سالگی به بعد رخ می دهد و این امار در میان مردان بیشتر از زنان بوده.البته در نوجوانان نیز کم و بیش گاهی اوقات گزارشاتی مبنی بر التهابات ثله دیده شده که البته کمتر نیاز به جراحی لثه داشته و باعث تحلیل استخوان فک نمیشده است.
حال شما می توانید با رعایت کردن یک سری دستورات بهداشتی تا حد زیاید از التهاب لثه در هر سنینی که باشید جلوگیری کنید:

1- دو بار در روز با یک خمیر دندان حاوی فلوراید هر بار به مدت 4 دقیقه مسواک بزنید.
2- هر روز از نخ دندان استفاده کنید.
3- به طور روتین برای چکاپ و جرم گیری به یکی شعب دندانپزشکی شفاگستر مراجعه کنید.
4- از رژیم غذایی درست و متوازنی پیروی کنید.
5- از دخانیات دوری کنید.

http://drsojoodi.com/images/Photo/Crown%20Lengthening.jpg

اما یک سوال جالب دیگر چگونه می توان خیلی زود متوجه شد که آیا به التهاب لثه دچار هستید یا خیر ؟ بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته متوجه شده اند این بیماری تا به درجات بالا و حاد نرسیده است قابل تشخیص نیست اما در کل می توان علائم زیر را برای این بیماری در نظر گرفت :
اگر متوجه شدید که مدت طولانی از دهان شما بوی بد می ۀآید و با مسواک زدن هم قابل برطرف کردن نیست .
اگر متوجه شدید لثه های شما قرمز و یا متورم شده است.
اگر لثه های شما حساس و دردناک شده و بدون دلی خونریزی می کنند.
اگر در هنگام مسواک زدن و یا جویدن غذا لثه هایتان احساس درد می کنند.
اگر متوجه شده اید که دندان هایتان به سرما و گرما بیش از حد حساس هستند
همه و همه این موادر قابل پیگیری هستند و نباید به سادگی و بدون اهمیت از کنار انها عبور کرد.

 


جراحی لثه عبارت است از حذف نسوخ متورم و آماسی از لثه و از بین بردن عوامل تخریب استخوان . جراحی لثه با بی حسی کامل انجام میشودو نباید از آن هراسی داشت.
علل بروز بیماری های لثه:
عوامل که موجب بروز بیماری های پریودنتال میشوند بسیار متعدد بوده و هر کدام به سهم خود نقش بسزایی در بروز و شیوع آن دارند مهم ترین علل بیماری های لثه عبارتند از :
1-    پلاک میکروبی:
همانگونه که قبلا اشاره شد، علت اصلی بیماریهای لثه همانند پوسیدگی دندان مواد سمی موجود در دندان و پلاک دندانی است. و غالب موارد بیماریهای لثه نیز ناشی از همین مساله است.
2-    تغذیه :
رژیم غذایی محتوی قند فراوان دومین علل بیماری های لثه است. قندها در اینجا نیز تقریبا همان نقشی را ایفا میکند که در مورد پوسیدگی دندان داشتند. منتها نحوه عمل آن متفاوت است در اینجا مواد سمی ناشی از فعالیت میکروبی باعث تخریب لثه میگردد.
3-    عوامل سیستمیک :
بسیاری از بیماریهای بدن دارای تظاهراتی در دهان هستند که غالبا به صورت بیماری های لثه بروز میکنند.
در اینجا به برخی از بیماری های لثه که نیاز به جراحی لثه استفاده کرد اشاره میکنیم :
- بیماریهای خونی:
کلیه ی بیماری های ونی از جمله کم خونی ها، لوسمی(سرطان خون) و غیره نخستین نشانه خود را در دهان ظاهر میسازند. مثلا یک فرد که به کم خونی مبتلا است لثه های آن به رنگ کبود و رنگ پریده و مسعد بروز خونریزی است و لذا بسیاری از بیماران مبتلا به کم خونی آنمی از خونریزی لثه هنگام خواب و یا در هنگام مسواک زدن شکایت دارند.
دندانپزشک میز باید هنگام کار برای چنین بیمارانی مراقبتهای ویژه ای بکار برد، همچنین یک فرد مبتلا به به لوسمی نیز دارای لثه ای کاملا مشخص میباشد. و در بسیاری از موارد دندانپزشک با مشاهده علائم ه این بیماری پی برده و بیمار برای درمان به پزشک مربوطه ارجاع میدهد به علاوه هرگونه کاری برای یک بیمار مبتلا به سرطان خون باید با نظر پزشک متخصص مربوطه باشد. زیرا این بیماران به شدت استعداد خونریزی یا عفونت دارد باید تا رسیدن بیمار به شرایط مطلوب خودداری گردد.
بوی بد دهان و خونریزی خود به خود از لثه یکی از مشکلات این بیماران است.
- بیماری قند:
دیابت یا بیماری قند یکی از بیماریهای است که از نظر دندانپزشکی بسیرا مهم است. علائمی کهدر دهان بیماریان دیابتیک مشاهده میشود عبارتند از :
خشکی دهان که خود موجب افزایش پوسیدگی های دندانی و بیماری های لثه میشود.
استعداد ابتلا به عفونتهای دندانی و دهانی
تاخیر در التیام زخک ها
همچنین در این بیماری ها هنگام انجام جراحی لثه و کار دندانپزشکی باید مراقبتهای لازم صورت گیرد.

سایر بیماری های لثه:
از جمله بیماریهای لثه که نیاز به جراحی لثه داشته میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- پوسیدگی ها و پرکردنیهای دندانی
- روکش ها و پروتز های دندانی و پلاک های ارتدنسی
- استعمال دخانیات : مصرف دخانیات بخصوص سیگار از عوامل مستعد کننده بروز بیماری های لثه می باشد.
کلید پیشگیری از بیماریهای پریودنتال مسواک زدن و نخ کشیدن دندانها می باشد. در صورتیکه این کار به درستی انجام گیرد نه تنها لثه سالم میماند بلکه موجب پیشگیری های لازم است امجام میشود عبارتند از :
-    تغذیه مناسب با حداقل قندهای قابل تخمیر
-    شستشوی مرتب دهان با آب نمک و دهان شویه های ضدعفونی کننده 
-    ترمیم دندان های پوسیده 
-    اصلاح پرکردگیهای غلط و پروتزهای نامناسب
-    جرمگیری دندان ها در صورت لزوم

بیماری های لثه در کودکان : 
برخی تصور میکنند که بیماری های لثه فقط مختص بزرگسالان است و در حالیکه بیماریهای مخاط دهان و دندان در کودکان نیز وجود داشته و در کودکان بیماری های لثه و مخاط دهان به شدت در معرض انواع بیماری ها قرار داشته .
ژنژیویت یا تورم و قرمزی لبه ی لثه در کودکان حتی از بزرگسالان بیشتر شایع بوده و بیش از 90 درصد کودکان در این دوره به درجاتی از این عارضه مبتلا می شوند. این عارضه به علت کمبود تغذیه محتوی شیرینی جات فراوان و عد رعایت بهداشت توسط کودکان ایجاد گردیده و معمولا خود به خود بهبود یافته و در موارد خاصی این ژنژیویت پایداری شده و به دوران بلوغ و بعد از آن میرسد لذا همانگونه که در بحث پوسیدگی اشاره شد کودکان به دلایل مختلف نیاز به مراقبتهای ویژه داشته و والدین باید ضمن کمک به آن ها در امر بهداشت دهان آنها را تحت نظر یک دندانپزشک متخصص کودکان قرار دهند.
برخی از بیماریهای لثه و مخاط دهان نیز بیشتر در کودکان دیده میشود.

بیماریهای لثه در هنگام بلوغ، حاملگی، یائسگی:
به طور کلی خانمها در دوران حاملگی، بلوغ و یائسگی مبتلا به بیماریهای لثه میشوند که نیاز به جراحی لثه داشته زیرا به تغییراتی نیاز دارند که نیاز به انجام مراقبتهای ویژه دارد.
در دوران بلوغ به علت تولید هورمون های جنسی موجب حساسیت در لثه ها شده و استعداد بیشتتر متورم و عفونت کردن لثه شده و ژنژیویت دوران بلوغ به نام ژنژیویت قاعدگی مبتلا میشوند که با تورم و خونریزی در ناحیه ی لثه بین دندان ها همراه می باشد. این علائم معمولا پس از گذر ار دوران بلوغ و قاعدگی برطرف شده .
شرایط خاص دوران بلوغ و قاعدگی و حاملگی و یائسگی نیاز به مراقبتهای ویژه و مراجعه به دندانپزشکی برای انجام جراحی های لثه داشته که باید دوچندان به آن ها مراقبت داشت و خانم ها باید بدانند که در این دوران باید ضمن رعایت کردن بهداشت دهان تحت نظر دندانپزشک خانواده باشند.
یکی ار مشکلات خانم ها در دوران یائسگی خشک شدن دهان و مخاط لثه است که باعث حساسیت های لثه و عفونت های لثه شده که با درد و سوزش همراه بوده و استعداد افزایش عفونت شده.

ورم کردن لثه :
در این نوع بیماری لثه بیش از حد ورم کرده و موجب شده که دندان ها آن را زخمی کرده و موقع غذا خوردن مشکل ایجاد کرده و لثه ها روی دهان خونریزی کرده و باعث عفونت شوند . این بیماری میتواند مشکلات عدیده ای را برای بیمار بوجود بیاورد که بادی به مصرف دارو پرداخت و همچنین باید به جراحی لثه اقدام کرد.



:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 ارديبهشت 1395 | نظرات ()